دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ابعاد اضطراب و اضطراب کتابخانه ای (فصل دوم) در 37 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:
اضطراب
اسپیلبرگر (1972) اضطراب را به دو بعد صفت اضطراب و حالت اضطراب تقسیم کرد و مورد بررسی قرار داد. در حالت اضطراب فرد فقط در موقعیت تهدید کننده واکنش نشان می دهد. حالت اضطراب به عواطف موقتی که با نگرانی و تنش همراه است اطلاق می شود. حالت اضطراب احساسات مبهم و ناخوشایندی است که از ترس و نگرانی برمی خیزد. افراد با حالت اضطراب در زمینه ی برخورد و واکنش نسبت به اتفاقات اطراف خود و همچنین خطرات ناشناخته دچار اضطراب و تشویش می شوند.
در مقابل، صفت اضطراب به عنوان نوعی ویژگی شخصیتی است که به خصوصیات باثبات و دیرپای فرد و تفاوت های فردی بادوام در افراد مستعد ابتلا به اضطراب اشاره دارد. افرادی که دارای سطح بالایی از صفت اضطراب هستند، بیش تر اوقات در حالت اضطراب هستند. این افراد موقعیت های بی خطر را تهدیدآمیز می دانند و به صورت حالت اضطراب به آن پاسخ می دهند(راس، 1373). صفت اضطراب استعداد و آمادگی بلندمدت فرد برای مضطرب شدن در بسیاری از موقعیت ها اطلاق می شود. که شخص تقریباً همه موقعیت ها را تهدیدکننده ارزیابی می کند(اسپیبرگر، 1972). صفت اضطراب به تفاوت های فردی نسبتاً ثابت آمادگی برای اضطراب اشاره دارد(آیزنک ، 2000). سطوح بالای صفت اضطراب، سطح توجه افراد را نسبت به عوامل تهدید کننده خارجی بالا می برد(کوپر و رو ، 2008). افرادی که صفت اضطراب بالایی دارند در مقابل تهدیدی نظیر ارزیابی منفی، که به عزت نفس آن ها لطمه می زند، حالت اضطراب شدیدتری از خود نشان می دهند(راس، 1373).
بر اساس تحقیقات انجام شده اضطراب صفت در طول زمان پایایی دارد، ولی حالت اضطراب به محض تغییر موقعیت های تهدید آمیز تغییر می کند. هم چنین، افرادی که از نظر صفت اضطراب متفاوت هستند، از نظر شدت واکنش حالت اضطراب نسبت به موقعیت های تهدیدآمیز نیز با هم متفاوتند (راس، 1373).
در گذشته، مطالعات گوناگونی در مورد اضطراب انجام شده است. تا قبل از دهه 70 میلادی، اکثر پژوهش هایی که در زمینه اضطراب انجام گرفته، آن را از دیدگاه روان شناسی و پزشکی مورد بررسی قرار داده است. از آن زمان، بررسی های کاربردی در این زمینه آغاز گردید و اضطراب در آموزش عالی به طور گسترده مورد توجه قرار گرفت. این رو، اضطراب یکی از کلیدی ترین متغیرهای روان شناسی در بحث آموزش محسوب می شود. پژوهش هایی گذشته، انواع گوناگونی از اضطراب هایی را که ممکن است افراد در جوامع علمی و دانشگاهی به آن دچار شوند، مورد بررسی قرار داده اند، از آن جمله می توان به اضطراب رایانه ای ، اضطراب اینترنتی ، اضطراب اطلاعاتی ، اضطراب کتابخانه ای، اضطراب پژوهش کتابخانه ای و اضطراب پژوهش نام برد ( کلیر، 1990؛ به نقل از دیدگاه، 1390). همانگونه که اشاره شد، این اضطراب ها از نوع حالتی و محدود به موقعیت، زمان و مکان خاص بوده و از طریق آموزش مهارت ها قابل نظارت و کاهش است.
اضطراب کتابخانه ای
اضطراب کتابخانه ای را می توان " ترس و اضطراب هنگام استفاده و یا حتّی هنگام تفکر استفاده از کتابخانه " تعریف کرد ( ملون، 1986). به عبارت دیگر، اضطراب کتابخانه ای هرگونه
نشانه های عاطفی منفی هنگام استفاده و یا تفکر استفاده از کتابخانه از قبیل ترس، نگرانی، تردید، اضطراب، احساس عدم توانایی و کفایت، احساس تنهایی، احساس آشفتگی و غیره را شامل می گردد. این اضطراب همواره مانعی روان شناختی، برای بسیاری از کاربران کتابخانه ها بوده، عوارض گوناگون شناختی، عاطفی و رفتاری را در آن ها موجب گردیده و سطح عملکرد آن ها را کاهش می دهد. اضطراب کتابخانه ای باعث می شود کاربر هنگام حضور و استفاده از کتابخانه، آرامش و احساس راحتی نداشته و در نتیجه کتابخانه را قبل از پایان پژوهش خود ترک کرده و یا تمایل کمتری به استفاده از کتابخانه پیدا کند ( هیگینز ، 2001، به نقل از عرفان منش و دیدگاه، 1388).
سوآپ و کتزر (1972؛ به نقل از خدیوی، 1383) اولین بررسی درباره اضطراب کتابخانه ای را در میان دانشجویان دانشگاه انجام دادند. این بررسی با استفاده از شیوه هایی از قبیل برقراری ارتباط، انجام مصاحبه و مشاوره در زمینه علوم کتابداری، در زمانی محدود درصدد کشف و جست وجوی این موضوع بود که چرا برخی دانشجویان از کتابداران کمک نمی گیرند. این بررسی درصدد رسیدن به پاسخ این سؤال بود که چرا دانشجویانی که از کتابخانه استفاده می کنند تمایل به بهره گیری از همکاری کتابداران ندارند.
در مصاحبه های انجام گرفته با دانشجویان انتخاب شده به طور تصادفی، در سه زمینه کار کتابخانه این سؤال مطرح می شد که آیا هنگام استفاده از کتابخانه از کتابداران و یا هم دوره ای های خود کمک می گیرند یا خیر؟ از دانشجویان مصاحبه شده، 41 درصد در مورد استفاده از کتابخانه سؤالاتی داشتند. با این وجود، 65 درصد از این دانشجویان اقرار کردند که نمی خواستند سؤالات خود را با کتابداران مطرح نمایند، و این امر مؤیّد آن است که در محیط دانشگاهی دانشجویانی هستند که علی رغم داشتن سؤال از کتابداران به دلایلی از سؤال کردن خودداری می کنند. هدف این تحقیق مشخص کردن وجود دانشجویانی با اضطراب کتابخانه ای بود و این به نظر نگارنده اولین قدم پژوهش در زمینه اضطراب کتابخانه ای است زیرا اولین تحقیقی است که در پی شناسایی دانشجویانی است که به دلایلی در استفاده از کتابخانه دچار نگرانی می شوند ( خدیوی، 1383 ).
در 1986 ملون مقاله ای بنیادی نوشت و در آن اصطلاح اضطراب کتابخانه ای را به کار برد و زمینه را برای تحقیق بیشتر آماده نمود. پژوهش او از نوع کیفی بود و به دلیل آن که از دانشجویان می خواست در کلاس های انشاء احساس خود را نسبت به جست وجوهای کتابخانه ای به صورت خاطرات روزانه بیان کنند، منحصر به فرد بود. در پایان نیم سال نیز از دانشجویان خواسته شده بود انشائی بنویسند و در آن به چهار سؤال دیگر درباره استفاده از کتابخانه پاسخ دهند و این که طی نیم سال گذشته احساس آن ها نسبت به کتابخانه چه تغییری یافته است؟ این پژوهش نه تنها از جهت کاری که از دانشجویان خواسته شده بود، بلکه از جهت همکاری بسیار زیادی که از اعضای هیئت علمی می طلبید منحصر به فرد بود، همکاری ای که گاه دشوار به دست می آید. اطلاعات لازم طی دو سال جمع شد و به دلیل آن که 75 تا 85 درصد از دانشجویان هر کلاس واکنش اولیه خود را نسبت به کتابخانه از نظر میزان اضطراب و یا ترس بیان نمودند پژوهشی قابل توجه است.
این آمار و توصیف بیان شده در انشای دانشجویان، ملون را بر آن داشت تا نظریه ای با عنوان "نظریه اضطراب کتابخانه ای" ارائه دهد که می توان آن را احساس اضطراب توصیف کرد که گاه بازدارنده است و دانشجو هنگام مواجهه یا نیاز به پژوهش کتابخانه ای برای اولین بار به آن دچار می شود. مورد دیگری که در پژوهش ملون روشن شد این بود که دانشجویان نه تنها به کتابداران مراجعه نمی کردند بلکه با تصور این که در ترس از کتابخانه تنها هستند، از هم دوره ای های خود نیز تقاضای کمک نمی کردند. اضطراب آن ها به علت این توهم که هم دوره ای های آن ها در استفاده از کتابخانه راحت هستند افزایش می یافت و این تصور را پیش می آورد که توانمند نبودن در استفاده از کتابخانه به معنای نداشتن مهارت است و مایه سرافکندگی است.
فهرست مطالب فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش ابعاد اضطراب و اضطراب کتابخانه ای به شرح زیر می باشد:
2-1- مبانی نظری
2-1-1-اضطراب
2-1-1-1- ابعاد اضطراب
2-1-2- اضطراب کتابخانه ای
2-1-3- اضطراب چند بعدی کتابخانه ای
2-1-4- نگرش
2-1-4-1- منشاء اوليه نگرش
2-1-4-2- تعریف های مربوط به نگرش
2-1-4-3-تعریف سه عنصر نگرش
2-1-5- نگرش اینترنتی
2-3- مرور پیشینه
2-3-1- تحقیقات انجام شده در ایران
2-3-2- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
2-4- جمع بندی پیشینه
2-5- سؤالات پژوهش
2-6- تعاریف مفهوم
2-7- تعاریف عملیاتی
منابع فارسی
منابع لاتین
ادبیات نظری و پیشینه تحقیق ابعاد اضطراب و اضطراب کتابخانه ای (فصل دوم)_1614956179_46553_5739_1595.zip0.06 MB |